Målgruppe
Borger som er faldet i eget hjem eller på plejecenter.
Formål
- At håndtere fald af borger.
- At tilstræbe en hurtig indsats i forbindelse med fald, så tilstanden ikke udvikler sig og føre til funktionstab og indlæggelse.
- At borger bevarer mobilitet og tryghed herved.
Definition
Et fald er defineret ved en uventet begivenhed, hvor den involverede kommer til hvile på jorden, gulvet eller lavere niveau.
Risikofaktorer for fald
- Dehydrering
- Infektioner
- Tidligere fald
- Nedsat balance, muskelstyrke og mobilitet
- Visse lægemidler
- Nedsat kognition
- Adfærd som overstiger balancemæssig kapacitet
- Boligindretning
Borger er faldet
Sikre at borger ligger godt
- Sikre at der ikke er sket noget, som kræver læge eller nærmere undersøgelse.
- Anvend SE-FØL-LYT
- Mål BT og Puls - andre værdier måles efter aftale med sygeplejerske. SSA/spl TOBS´er.
Overvej derefter:
- Er det forsvarligt alene at hjælpe/guide borger op fra gulvet?
- Skal der tilkaldes ekstra medarbejder?
- Kan borger hjælpes/guides op fra gulvet på en let, sikker og tryg måde?
- Er der brug for en Raizer? Raizer er en batteridrevet mobil løftestol, der hjælper en liggende person op til næsten stående stilling på få minutter. Raizer betjenes af kun én hjælper og kræver ingen fysisk indsats fra hjælper udover en støttende hånd.
- Behov for person lift eller løftepude?
Kan borger IKKE hjælpes op af personalet eller vha. raizer/løftepude eller lift, kan Falck tilkaldes for assistance – alt andet skal være afprøvet inden der gøres brug af Falck
VAGTCENTRAL tlf. 7010 2030
Straksopfølgning efter fald
I værksættes umiddelbart efter at borgeren er hjulpet op.
- Vurdere igen borgerens tilstand ud fra SE-FØL- LYT
- Opret og dokumenter faldet i faldregistrering i Nexus mobil/Nexus.
Kontakt og aftal videre tiltag:
Hjemmeplejen:
- Kontakt til sygeplejekoordinator på hverdage ellers sygeplejerske i vagttid - aftal videre tiltag.
Plejebolig:
- Kontakt til centersygeplejerske på hverdage - ellers akutsygeplejerske / natsygeplejerske.
Sygeplejersken vurderer sammen med personalet om der bør igangsættes strakshandlinger for at undgå yderligere komplikationer efter faldet:
Anvend hjælpespørgsmål:
-
- Er der behov for støtte til mad og væskeindtag, er det relevant med væskeskema?
- Er borgeren i stand klare toiletbesøg som vanligt?
- Er der mistanke om infektion f.eks. UVI?
- Er der smerter der forhindrer borgerens mobilitet?
- Særlig opmærksomhed ved hovedtraume – er borger i Ak behandling/blodfortyndende behandling overvej lægekontakt.
- Ved behov planlægges ekstra besøg hos borger. OBS arbejdsgang for dette for henholdsvis plejebolig og hjemmeplejen.
-
Faglig rådgivning og aftaler på baggrund af ovenstående henvendelse dokumenterer sygeplejersken under ”Supplerende bemærkninger” under i aktuelle oprettede Faldregistrering.
-
Er det relevant med en sygeplejefaglig opfølgning på baggrund af eventuelle igangsatte strakshandlinger, er det sygeplejerskens opgave at videreformidle dette til sygeplejekoordinator/centersygeplejersken.
- Borger triageres rød i Nexus - skrives på triageringstavlen senest ved næste triagering
- Faldet registreres som UTH på sedlen for samlerapportering på fald. Giver hurtig overblik over gentagende fald hos den enkelte borger. Forebyggelse og evt. udredning - kan planlægges.
Afvigelse fra arbejdsgang:
Hvis det i samråd med lægen ikke skønnes muligt at foretage yderligere forebyggelse af fald. Dokumenteres dette i det fagligt notat under tilstanden " mobilitet og bevægelse" med en beskrivelse af hvilke typer fald det for en enkelte borger kan dreje sig om.
I sådanne situationer kan det vurderes om der skal afviges fra at tages kontakt til sygeplejerske ift. igangsættelse af straks handlinger. Det er her vigtigt, at det, der er kendt hos denne borger beskrives, så den enkelt medarbejder kan identificere en situation, der afviger fra det kendte. Hvis det afviges fra det kendte følges arbejdsgangsbeskrivelsen for fald.
OBS ved hvert nyt fald oprettes og udfyldes en faldregistrering og der laves ALTID en faglig vurdering af om der skal tages kontakt til en sygeplejerske.
Se arbejdsgangsbeskrivelse for henholdsvis Hjemmeplejen og Plejebolig
Hjælpemidler
RAIZER kan lånes følgende steder (også af privat leverandør).
Vejledning til Raizer https://www.youtube.com/watch?v=ug--PAeznw8 (Privat video kræver log ind)
Møllestien, lokale 37, Møllestien 1, 2.sal, 7800 Skive, Tlf. 9614 51
Højslev Plejecenter, Blomstervejen 30, Lokale 26 ved personalekontoret, 7840 Højslev, Tlf. 9753 5035
Skive/Højslev Sygeplejekontoret, Højlundsvej 46 B, 7800 Skive, Tlf. 2086 1254
Selde Plejecenter, Udegruppens lokale, Floutrupvej 7, Selde, 7870 Roslev, Tlf. 9915 6450
Glyngøre Plejecenter, Depotet, Bredgade 51, Glyngøre, Tlf. 9915 6060
Fur Plejecenter, Sygeplejedepot, Tingagervej 2, 7884 Roslev, Tlf. 9915 5411
Balling Plejecenter, Sygeplejeklinik, Skivevej 13, 7860 Spøttrup, Tlf. 9915 6690
Roslev Plejecenter, Sygeplejedepot, Æblevej 2, Roslev, 7870 Skive, Tlf. 9915 6150
Jebjerg Plejecenter, Sygeplejedepotet, Søndergade 20, Jebjerg, 7870 Roslev, Tlf. 9915 6430
Plejecenter Gammelgaard, (Udlånes til Gammelgaard og hjemmeplejen Skive/Højslev), Egerisvej 12, 7800 Skive
Akut team, Tlf. 9915 5401
Durup Plejecenter, Lokale i afd. Solbakken, Toustrupvej 18, 7870 Roslev, Tlf. 9915 6050
Bøgely Plejecenter, Kopirum, Ørslevklostervej 127C, 7840 Højslev, Tlf. 9915 7474
Rødding Plejecenter, Gamle sygeplejeklinik, Østergade 13, 7860 Spøttrup, Tlf. 99157918
Marienlyst, Aktivitetsrum ved store opholdsrum. Marienlystvej 11, 7800 Skive, Tlf. 9915 6700
Breum Plejecenter, I printerlokalet, Søndre Allé 1, 7870 Roslev, Tlf. 9915 6415
Lem Plejecenter, Rengøringsrummet, Hostrupvej 13, 7860 Spøttrup, Tlf. 99157929
Oddense, Personale kontor, Næstildvej 2, 7860 Spøttrup, Tlf. 9915 7550
Løftepude kan hentes
Balling Ældrecenter, Teknik og depotrum, Skivevej 13, 7860 Spøttrup, Tlf. 9915 6690
Personlifte findes på ældrecenter
Kontakt til Falck
Kan borger ikke hjælpes op på forsvarlig vis vha. tilgængelige hjælpemidler kan medarbejderen kontakte Falck for hjælp.
VAGTCENTRAL tlf. 7010 2030
Dokumentation
- I Faldregistrering i Nexus/Nexus mobil dokumenteres faldet
- Værdier dokumenteres i måleskema
-
Faglig rådgivning og aftaler på baggrund af sosu-personalets henvendelse, dokumenterer sygeplejersken under ”Supplerende bemærkninger” i aktuelle oprettede Faldregistrering.
- Helbredstilstand (mobilitet og bevægelse) oprettes (af spl) - der dokumenteres omkring fald og tiltag der er gjort for at forebygge evt. nyt fald.
Fald rapporteres altid som en utilsigtede hændelse.
Fald rapporteres altid som en utilsigtede hændelse
- Når en borger falder skal det rapporteres som en utilsigtede hændelse.
- Hvis konsekvensen af faldet er: " ingen skade" eller "mild skade" skal det rapporteres på et papirskema " samlerapportering - fald" Da det giver et hurtigt overblik over hvor mange gange borger er faldet og kan bruges til forebyggelse og læring.
- Rapporteringsmetoden anvendes kun ved de borgere, hvor konsekvenserne af faldet er " ingen skade" eller " mild skade".
- Alle øvrige hændelser skal rapporteres enkeltvis, som en utilsigtede hændelse.
- Hver måned gøres alle fald op og den patientsikkerhedsansvarlige på din arbejdsplads, rapportere samlet disse til styrelsen for patientsikkerhed.
UTH - rapportering af utilsigtet hændelse
Referencer
Udarbejdelse af instruks og revision
Gældende fra: Marts 2017
Seneste revisionsdato: August 2023
Næste revisionsdato: August 2026
Udarbejdet af:
- Sygeplejerske Dorte Pedersen
- Sygeplejerske Hanne Jeppesen
- Sygeplejerske Marie Thorsen
- Sygeplejerske Tina Dahl
Godkendt af: Instruksgruppen