Formål
- At sikre at borgere i nød får hurtig hjælp.
Definition:
- Et nødkald er et hjælpemiddel.
- Formålet er at give mulighed, for at tilkalde hjælp hos personer:
- som har lidelser, der medfører alvorlige sygdomsanfald, som kræver hurtig tilkaldelse af hjælp.
- med risiko for fald i hjemmet og hvor personen er uden anden mulighed for at tilkalde hjælp.
- der er sengeliggende eller immobile.
Procedure
Borgeren der har behov for nødkald i privat hjem:
- Der skal være en faglig begrundelse for bevilling af et nødkald. Der bevilges kun nødkald til borgere, der ikke kan betjene en almindelig telefon.
- Ved opsætning af nødkald i private hjem, skal der samtidig opsættes Phoniro. Borgeren informeres om dette.
- Ved behov for nødkald hos borger sendes advis om Nødkald og Phoniro til ”Hjælpemidler”.
- Hjælpemiddelservice opsætter Nødkald og Phoniro.
Opgaver omkring nødkald ved borgeren:
- Kontaktpersonen er ansvarlig for rengøring af hjælpemidlet.
- Det er personalets opgave at vejlede borgeren i brug af nødkaldet, hvordan og hvornår bruges det.
- Borgere som ikke kan administrere et nødkald, eller ikke har forståelse for brugen af dette, vil få tildelt tilsyn i stedet.
- Ved behov for reparation af nødkald eller Phoniro sendes advis til Hjælpemiddelservice
Ved nødkald:
- Nødkald går til Tryghedscentralen, som tilkalder hjemmeplejen i prioriteret rækkefølge. Der er altid back up fra Tryghedscentralen.
- Når du modtager et nødkald, får du information om hvilken borger det drejer sig om samt opgavens art.
- Svar tiden må højst udgøre en halv time fra nødkald til kontakt.
- Her må du vurdere:
- om du straks skal køre ud til borgeren – evt. få en kollega derud.
Eller - om du kan afslutte det besøg, du er i gang med og derefter køre derud.
- om du straks skal køre ud til borgeren – evt. få en kollega derud.
- Hvis du er i tvivl om opgaveløsningen konfereres med sygeplejersken.
- Du låser dig ind med Phoniro, og afklarer opgaven hos borgeren.
Se link til pjece, der udleveres til borgeren fra hjælpemiddeldepotet.
Dokumentation:
- Du opretter et observationsnotat relateret til relevant tilstand om opkaldet, uanset om det afstedkommer et besøg, og dokumenterer den udførte handling.
Ansvar:
Ledelsen
- Er ansvarlig for at medarbejderen er instrueret og oplært i opgaven.
Medarbejderen
- Er ansvarlig for at udføre opgaven jf. instruksen.
- Udvise omhu og samvittighedsfuldhed.
- Ansvarlig for at frasige sig opgaven, hvis pågældende ikke ser sig i stand til at udføre den forsvarligt.
Referencer - mere information - OBS link
Læs Kvalitetsstandard, Nødkald (PDF-fil)
OBS LINK https://old.skive.dk/media/19431/kvalitetsstandarder-2020-noedkald.pdf
Udarbejdelse af instruks og revision
Gældende fra: Oktober 2017
Seneste revisionsdato: November 2020
Næste revisionsdato: November 2023
Udarbejdet af:
- Udviklingssygeplejerske Else-Marie Hansen
Godkendt af: Instruksgruppen