Vigtigt at vide om nødkald
- Hav altid senderen på dig.
- Senderen er vandtæt.
- Kaldet går til Tryghedscentralen, som tilkalder hjemmeplejen.
- Dit kald bliver besvaret med det samme, men der kan gå op til 30 minutter, før der kommer en medarbejder og hjælper dig. Kaldet kan således ikke erstatte et 112-opkald.
- Når du har et nødkald, skal hjemmeplejen kunne låse sig ind hos dig.
- Rækkevidden fra nødkald til sender er ca.25- 50 meter.
- Hjælpemiddeldepotet sørger for batteriskift og udskiftning af sender, typisk ca. hvert andet år.
- Dit nødkald ringer op via et simkort. Dette simkort fulgte med nødkaldet og er betalt af Skive kommune. Grundet usikkerheden ved mobildækning i Skive kommune, kan du desværre opleve at nødkaldet ikke kan ringe op, hvis der ikke er dækning.
Strømafbrydelse og mobildækning
- Nødkaldet skal være tilsluttet strøm for at virke. Der vil komme en advarsel fra nødkaldet, hvis strømforsyningen bliver afbrudt. Nødkaldet har et back-up-batteri, som slår til ved strømafbrydelse og virker i ca. et døgn. Herefter slukker nødkaldet og er ude af drift. Når strømforsyningen er i orden, virker nødkaldet automatisk igen.
- Hvis der ikke er dækning på mobilnettet virker dit nødkald ikke. Nødkaldet vil komme med en advarsel om, at der ingen telefonforbindelse er. Når telefonforbindelsen genoprettes, virker nødkaldet igen.
Låsen
- Der opsættes altid kommunal lås, når du bliver bevilget et nødkald. Dette er for at hjemmeplejen kan komme ind til dig, hvis du laver et nødkald og ikke selv er i stand til at lukke op for hjemmeplejen.
- Der sidder et batteri i låsen og Hjælpemiddel Service søger for batteriskift.
Ved problemer med GSM nødkald og kommunal lås, så kontakt
Ved problemer på hverdage mellem kl. 8 og 12.00, så kontakt:
Hjælpemiddelservice
Kompagnigade 26
7800 Skive
Tlf.: 99 15 65 34
På andre tidspunkter, så kontakt hjemmeplejen