Denne retningslinje er til sygeplejersker, der søger inspiration til at arbejde rehabiliterende med sygeplejen. Den fokuserer på at støtte borgeren til et meningsfuldt liv med bedst mulig aktivitet, deltagelse, mestring og livskvalitet.

Rehabilitering er en samarbejdsproces mellem en person, pårørende, professionelle og andre relevante parter. Herunder er der forslag til, hvordan man griber arbejdet an i praksis.

DefinitionRehabilitering er målrettet personer, som oplever eller er i risiko for at opleve begrænsninger i deres fysiske, psykiske, kognitive og eller sociale funktionsevne og dermed i hverdagslivet. Formålet med rehabiliteringen er at muliggøre et meningsfuldt liv med bedst mulig aktivitet og deltagelse, mestring og livskvalitet. Rehabilitering er en samarbejdsproces mellem person, pårørende, professionelle og andre relevante parter. Rehabiliteringsindsatser er målrettede, sammenhængende og videns baserede med udgangspunkt i personens perspektiver og hele livssituation.  Hvidbogen om rehabilitering 2022 side 22 linje 1-8Faglige overvejelserFor at komme godt i gang, skal du starte med at gøre nogle faglige overvejelser. Læs den følgende artikel for inspiration.: Sygeplejerskens opgave, ansvar og rolle i rehabiliterende indsatser For yderligere information: Hvidbogen om rehabilitering fra 2022 Håndbog om rehabilitering på ældreområdet, sundhedsstyrelsen 2023 Videnscenter for rehabilitering og palliation  Rehabilitering- en grundbog 3. udgave. Gads forlag 2023Pædagogiske overvejelserAt arbejde rehabiliterende kræver faglig viden og stiller store krav til det pædagogiske arbejde. Det handler om at sikre de rette kompetencer for at støtte borgerens læring og tilpasning til en ændret livssituation.  Den professionelle pædagogiske opgave omfatter: Hjælp til erkendelse af ændret funktionsevne Støtte i at udvikle nye mestringsstrategier og færdigheder Rehabilitering bør tænkes som en tilgang med et læringsperspektiv, hvor borgeren er aktiv, deltagende og involveret. De professionelle tager initiativ, planlægger og tilrettelægger læringsaktiviteter, der understøtter borgerens forudsætninger. Der er ikke én ideel læringsteori for rehabilitering – det kræver en fleksibel tilgang, der bygger på forskellige pædagogiske teorier.Hvordan kan borger medinddrages i opgaveløsningen?Trappen kan anvendes til arbejdet med at gøre borger aktiv og deltagende i processen. Der er vigtigt at have kendskab til borgerens funktionsniveau og funktionstab ud fra det brede sundhedsbegreb.   Hent rehabiliteringstrappen som pdfSådan gør du: Arbejd målrettet og tværfagligt i samarbejde med borgeren1. Samarbejde om mål og delmål med  borger: Gennemfør en dialog med borgeren for at definere klare mål og delmål, der tager udgangspunkt i borgerens ønsker, håb og drømme. Notér disse mål og delmål tydeligt i Nexus i handleanvisninger, så de er let tilgængelige for alle involverede parter. 2. Arbejd Tydeligt med Målene: Brug de opstillede mål og delmål som ramme for den daglige indsats, og sikre at tiltag og aktiviteter tilpasses for at understøtte borgerens mestring. Vær opmærksom på, at alle faggrupper arbejder i samme retning for at sikre kontinuiteten i det daglige arbejde. 3. Løbende Justering ved Behov: Evaluer jævnligt mål og delmål sammen med borgeren for at sikre, at de fortsat er relevante og realistiske. Dokumenter ændringer i Nexus, Vær opmærksom på. Selvhjulpenhed er ikke et mål i sig selv, men en proces i rehabilitering.Fokus på at gøre borgeren aktiv og deltagende i opgaver for at øge mestring og livskvalitet.Rehabilitering og palliation skal arbejde sammen og supplere hinanden.Brug faglighed til at vurdere, hvornår det giver mening at fokusere på rehabilitering eller palliation. Desuden at WHO beskriver rehabilitering som en af de fem sundhedsindsatser: •    Sundhedsfremme•    Forebyggelse•    Behandling•    Rehabilitering •    palliationArbejdsgang - rehabiliterende sygeplejeWorkflow rehabilitering