Denne pjece giver de pårørende vejledning i de praktiske gøremål, når en nær er gået bort.

Døden er en naturlig ting, men når nogen dør, så er det alligevel en hård belastning for de pårørende. Det kan være svært at overskue de praktiske detaljer, samtidig med at man på det følelsesmæssige plan er berørt. Med denne pjece vil vi gerne være medvirkende til at gøre afskeden så smuk og minderig som muligt, samtidig med at give vejledning i de praktiske gøremål. For den praktiske del med hensyn til bedemand, kirke osv. anbefales pjecen ”Når nogen dør” samt at kontakte en bedemand, som kan hjælpe og rådgive på alle områder.

Når døden er indtrådt Er familien velkomne til at være sammen – hos den afdøde.Vi tilbyder at kontakte læge/vagtlæge for aftale om ligsyn 0t klæde den afdøde pænt på i det tøj, afdøde måttet have ønsket eller familien ønsker at familien kan være tilstede og deltage efter ønske at hejse flaget på halv – hvis solen ikke er gået ned eller andet er aftalt Udsyngning og kørsel til kapelTidspunkt for kørsel til kapel aftales med bedemand og plejecentrets personale. Hvis ønskes, kan der aftales en mindehøjtidelighed i lejligheden (med bedemanden som bisidder). Plejecentret har salmebøger, alterlysestager og alterdug til udlån. Egne personlige ting kan også benyttes. Ofte vil det glæde medbeboere og det faste personale, hvis de må/kan deltage. Der kan naturligvis opstå akutte situationer, der ikke muliggør personalets deltagelse. Plejecentret flager på halv stang med mindre andet bliver aftalt. I fællesomrrådet skrives, hvem der flagres på halv stang for. Rustvognen kører til den nærmeste udgang af hensyn til transport af båren. Når den afdøde har forladt lejligheden, låses døren, og personalet har kun adgang til at hente hjælpemidler og speciel medicin.Til dig som pårørendePårørende tilbydes en opfølgende samtale ca. 4 uger efter dødsfaldet. Her kan forløbet tales igennem.Boet og lejlighedenSkifteretten er øverste myndighed i boskifte. Der er forskellige muligheder efter boets størrelse og arveforhold m.v. (se end- videre pjecen ”Når nogen dør” side 43-49). Den enkleste metode er, at boet udleveres til nærmeste efterladte og/eller privat skifte. Ved underskrift af speciel blanket (vedlægges). Familien kan så rydde lejligheden – foretage fornødne afmeldinger af TV – telefon – avis m.m. samt omadressere post fra bank og andre relevante steder. Praktisk plan aftales med personalet, evt. leder på plejecentret. Alternativet er, at boet lukkes af Skifteretten, hvilket betyder, at ingen må have adgang til lejligheden i den tid, Skifteretten arbejder. Der kan ind imellem dog laves aftale med Skifteretten om, at boet opmagasineres på én af de pårørendes økonomi og ansvar. Dette sparer lejeudgift for boet. Hvis pårørende skal have adgang til lejligheden, skal vi have accept (gerne mundtligt) fra Skifteretten, og man skal kvittere for en nøgle, hvis man ikke har én allerede. Lejligheden skal, jævnfør lejekontrakt, afleveres i ryddet tilstand og rengjort, så håndværkere frit kan gå i gang med deres arbejde.OpsigelseLejligheden opsiges via boligforeningen.Syn af lejlighedSammen med boligforeningen laver de pårørende et udflytningssyn af lejligheden og nøgle til lejlighed afleveres til boligforeningen eller pedellen på. Der udarbejdes et overslag på istandsættelse af lejligheden, som betales af det indbetalte depositum. Det er håndværkere, der udfører arbejdet.GardinerØnsker man disse sat til salg, kan man vedhæfte en seddel med pris og tlf.nr. på den person – en evt. køber skal henvende sig til. Dette er et ”privat anliggende” uden personale involvering. Det samme gælder for nedtagning/ophængning/vask af gardinerne.EfterskriftRis og ros modtages meget gerne – for hele tiden at være med i beboernes og familiernes forventninger og ønsker.Nyttige telefonnumrePlejecenter:Leder:Pedel:Boligselskab: