Retningslinjen henvender sig til medarbejdere i Pleje & Omsorg Skive Kommune samt hos private leverandører.

Formål At sikre en korrekt og forsvarlig behandling af midler tilhørende borgere/beboere Samt at sikre ansatte ved Skive Kommune mod uberettiget mistanke om svig. ProcedureSom hovedregel har borgeren selv ansvaret for sin økonomi. Beslutning om administration af borgernes lommepenge træffes af lederen af det pågældende område. Dette gælder både for borgere i eget hjem og borgere på plejecentre. Der skal udarbejdes en skriftlig aftale med borgeren om: Hjælpens omfang Skive Kommunes betingelser og krav for at hjælpe Skive Kommunes betingelser for at hjælpe Borgere på plejecenter: Der udarbejdes en administrationsaftale hvor det fremgår, hvem i borgerens omgangskreds (familie og andet netværk), der hjælper borgeren med de økonomiske dispositioner.Der skal ligeledes fremgå hvortil rudekuverter og regninger sendes. Der skal afklares om borgeren er fra/ tilmeldt E-post og afklares hvem der administrerer dette. Borgeren og familien kan aftale med kontaktpersonen om hjælp til administration af lommepenge eksempelvis 200 kr. når lederen har truffet beslutning om det. Aftale herom skal fremgå af administrationsaftalen. Der udarbejdes dokumentation som beskrevet under punktet dokumentation Ved udlevering af penge for borgeren skrives til hvad, hvornår i observation (se under dokumentation) og attesteres sammen med kollega på bon eller andet papir. Pengene og evt bon opbevares hos borgeren. Borger i eget hjem med hjemmepleje: Borgeren og familien kan aftale med kontaktpersonen om hjælp til administration af lommepenge eksempelvis 200 kr., når lederen har truffet beslutning om det. Aftale herom skal fremgå af oprettet administrationsaftale. Der udarbejdes dokumentation som beskrevet under punktet dokumentation Ved udlevering af penge for borgeren skrives til hvad, hvornår i observation (se under dokumentation), og der attesteres- evt. sammen med kollega- på bon eller andet papir. Pengene og evt bon opbevares hos borgeren. Såfremt borgeren ikke selv kan varetage sin økonomi og ingen familie eller anden netværk har, skal der søges om økonomisk værgemål for den pågældende borger via Statsamtet. Leder godkender. Den udpegede værge vil fremover have ansvaret for borgerens økonomi jf. ovenstående retningslinjer. Der skal sikres at værgen varetager opgaven. Værgemål søges hos Familieretshuset (tidligere Statsforvaltningen): https://familieretshuset.dk/ af pårørende eller den daglige leder. Gaver og arv mv. Den enkelte ansatte må ikke modtage hverken gaver eller arv, ligesom der ikke må indgås handler mellem den ansatte og borgeren/beboeren. Overtrædelse vil medføre afskedigelse. Ansvarlig: Det er ledernes opgave og ansvar, at disse regler overholdes Ref: Bilag til – Principper for økonomistyring Bilags nr. 16 (Intranettet)Dokumentation Der oprettes tilstand ” Skaffe sig varer og tjenesteydelser” hvor fagligt notat udfyldes med Problem - Årsag -symptom, hvad vores opgave er og hvordan den forvaltes Hvis mange informationer kan der oprettes en handlingsanvisning. Ved udlevering af penge for borgeren dokumenteres i Observation, der relateres til tilstanden AnsvarLedelsen Er ansvarlig for at plejepersonalet er instrueret og oplært i opgaven. Medarbejderen Er ansvarlig for at udføre opgaven jf. instruksen. Udvise omhu og samvittighedsfuldhed. Ansvarlig for at frasige sig opgaven, hvis pågældende ikke ser sig i stand til at udføre den forsvarligt. ReferenceBilag 16 - Retningslinjer for opbevaring af og administrationUdarbejdelse af instruks og revisionGældende fra: Seneste revisionsdato: Februar 2023 Næste revisionsdato: Februar 2026 Udarbejdet af: Godkendt af: Instruksgruppen