Formål
- At nedsætte risikoen for smittespredning mellem borgerne ved direkte eller indirekte kontakt ved hjælp af rengøring
Definition:
- Snitflader: Indholdsmæssig eller organisatorisk skillelinje mellem to områder
- Risikopunkter er steder eller udstyr, som har særlig betydning i forbindelse med smittespredning. De kan være forurenet med biologisk materiale og er ofte kontaktpunkter, som er udsat for mange berøringer ex. dørhåndtag, kontakter, døråbnere, berøringspunktet på dispenser til sæbe, håndesinfektion, gelænder, leje m.m.
Generelt
Medarbejdere der gør rent, bør være instrueret og oplært og bør kende til infektionshygiejniske principper, både for at forebygge smittespredning mellem borgere, men også for at sikre arbejdsmiljø for medarbejderne.
Der skal benyttes arbejdsdragt jf. instruksen arbejdsdragt
Vælg design og materialer i indretningen af klinikkerne, der er rengøringsvenlige uden overflødige riller, samlinger og hjørner, og som tåler rengøring med vand og rengøringsmiddel samt eventuel desinfektion.
- Det samme gælder valg af udstyr, legetøj til venteværelset
Værnemidler
Ved rengøring benyttes handsker jf. instruks Håndhygiejne og handsker og værnemidler jf. instruks Generel infektionshygiejne
Mellem borgerne
Behandlerstol/ leje
-
- Rengøres med universalrengøringsmiddel
- Ved spild af biologisk materiale suppleres med desinfektion
- Benyttes lejepapir med barriere, så der ikke trænger fugt ned på lejet og papiret dækker helt, og der ikke er et spild/en forurening uden for lejepapiret, skal der ikke rengøres mellem borgere – men papiret skiftes
Arbejdsbord
-
- Er bordet dækket af pose eller afdækningsstykke, og der ikke kommer et spild på bordet, er rengøring tilstrækkeligt
- Er arbejdsbordet ikke afdækket, er der risiko for, at der kommer forurening fra instrumenter og behandlerens hænder/handsker, her skal rengøring efterfølges af desinfektion
Rengøring af udstyr
- ex BT-apparat, brusehoved. Ved forurening med biologisk materiale eller kendt smitterisiko efterfølges med desinfektion, af brugt udstyret ex BT-apparat, brusehovedet m.m.
Stænk og sprøjt på gulve og vægge
- tørres op og rengøres med universalrengøringsmiddel – Kun i situationer, efter større mængder spild af biologisk materiale, kan det være nødvendigt at supplere rengøringen med en overfladedesinfektion
Stænk og sprøjt på evt. skærm
- tørres af og rengøres med universalrengøringsmiddel – Desinficeres efterfølgende
Dagligt på brugsdage og efter behov – klinikmedarbejderen
- Rengøring af tastatur, telefon, tablets
- Oprydning i klinik og venteværelse, sådan rengøringsmedarbejderen kan komme til
Med fast frekvens – Klinikmedarbejderen
Skal ske efter individuel vurdering på klinikken og bør dokumenteres
- Aftørring af hylder også i skabe og skuffer- hver 3. måned og efter behov
- Tjekke holdbarhed på varer ex. hver 3. måned og efter behov
Dagligt på brugsdage og efter behov – rengøringsmedarbejderen
Generelt:
- Brugte klude og mopper må aldrig dyppes i rengøringsvandet – vaskes ved minimum 80°C
Klinikken
- Tømning af affald
- Aftørre vandrette flader (skrivebord, behandlerstol, arbejdsbord, frie vandrette flader m.m.)
- Kontaktpunkter aftørres: Dørhåndtag, greb, kontakter, håndklædeautomat, lampe over leje/ behandlerstol, sæbe og spritdispenser
- Spejl og fliser omkring håndvask, vandhane og håndvask rengøres
- Kontroller evt. forhæng/ skærm for stænk og sprøjt. Rengør ved behov
- Gulvet vaskes
Toilettet
- Tømning af affald
- Kontaktpunkter: ex dørhåndtag, kontakter
- Rengør spejl, evt. hylder håndvask, håndklædeautomat, sæbe og sprit dispenser, fliser omkring håndvask, vandhane, håndvasken og toilettet obs. skylleknap
- Kontroller og fjern evt. stænk og sprøjt på vægge
- Gulvet vaskes
Venteværelset
- Aftørre vandrette flader
- Gulvet vaskes
Anden rengøring – rengøringsmedarbejderen
Skal ske efter individuel vurdering på klinikken
- Evt. legetøj rengøres med fast frekvens ex. x 1 månedligt samt ved synlig forurening
- Gardiner/ persienner vaskes med fast frekvens ex. hver 6 måned samt ved synlig forurening
Snitflader:
- Der bør foreligge en snitfladeafklaring af, hvilket inventar og udstyr, som rengøres af rengøringspersonalet og hvilke, der rengøres af øvrige medarbejdere. Snitfladeafklaringen skal indeholde en beskrivelse af, hvordan nye og ikke beskrevne objekter tilføjes
Er der tvivl om rengøring af snitflader – afklares disse mellem rengøringspersonalet og klinikmedarbejderen
Ansvar:
Ledelsen
- Er ansvarlig for at der foretages rengøring i sygeplejeklinikkerne.
- At medarbejderne er oplært i opgaven
Klinikmedarbejderne
- Rengøring og evt. desinfektion mellem borgerne
- Rydde op sådan rengøring er muligt
- Sikre hygiejniske standart overholdes
Rengøringsmedarbejderen/ servicemedarbejderen
- Rengøring jf. instruksen.
Referencer:
- Instruks Arbejdsdragt
- Instruks Håndhygiejne og handsker
- Instruks generel infektionshygiejne
Udarbejdelse af instruks og revision
Gældende fra: november 2021
Seneste revisionsdato:
Næste revisionsdato: november 2024
Udarbejdet af:
- Hygiejnesygeplejerske Winni Weber
Godkendt af: Instruksgruppen