Luk alle
Åben alle
  • At sikre korrekt ansøgning og brug af GPS i Skive Kommune
  • At sikre et grundigt forarbejde samt informationsindsamling til brug ved behov for at finde borgere
  • GPS er udviklet til borgere med demens eller demenslignende symptomer, som søger udendørs og har nedsat eller manglende orientering i sted og/eller tid
  • Der skal være en reel bekymring hos personale, pårørende eller andre for at borgeren ikke selvstændigt vil kunne finde hjem på egen hånd eller ikke er trafiksikker
  • Indhent samtykke fra den pågældende borger eller pårørende/værge
  • Indhent herefter tilladelse til GPS hos demenskoordinator via tlf eller advis (brug gruppen Demenskoordinator)
  • Ansøgningsskema til GPS findes i Nexus (Overblik: FSIII – Bolig, APV, GPS og nødkald/nøglesystem: Tilføj GPS – Skema.) Alle felter skal udfyldes. Det skal fagligt begrundes, hvorfor GPS er den bedste løsning til borgeren.

 

Herefter oprettes forholdsordre hos Safecall:

Safecall GPS

 

  • Vær opmærksom på at sætte kryds i ”Nyoprettelse af GPS”, ”Ændring af GPS” eller ”Afslutning af GPS”. Egne initialer skrives i skemaet.
  • Ved ændringer i forbindelse med flytning til eller fra midlertidigt ophold: det er modtagergruppen, der er ansvarlig for at sende forholdsordre med ændringer.
  • Oplysninger om GPS-telefonnumre finder du på SD. Oplysninger om login og password får du hos din teamkoordinator eller din leder.
  • Leder/sygeplejerske kan uddelegere til plejepersonale eller demensressourceperson:
    At udfylde GPS-skema i Nexus
    At tage foto af borgeren og indsætte dette som dokument i Nexus
    At sende en forholdsordre til Safecall
  • Personale/demensressourceperson/demenskoordinator sørger for, at borger og pårørende orienteres om bevillingen samt fordele/ulemper ved GPS
  • Hjælpemiddelservice sørger for udlevering af GPS iflg. aftale
  • Plejepersonale/pårørende kan få vejledning i brugen af GPS hos demensressourcepersoner eller demenskoordinatorer

  • Hjemmeboende borgere uden hjemmehjælp
    Demenskoordinator er ansvarlig for ovenstående procedure samt evt. oprettelse i Nexus
  • Ved ændringer eller ophør med GPS indsendes ny forholdsordre til Safecall. Der krydses af i feltet
    ”Ændring af GPS” eller ”afslutning af GPS”.
  • Årsag til ændring skrives i SK-feltet.
  • Ansøgning om nr. 2 GPS samt zoner skal godkendes af demenskoordinatorer.

Safecall kan kontaktes vedr. support, oprettelse, hardwareproblemer

  • mandag til torsdag kl. 9 – 15
  • fredag kl. 9 – 13

på telefon 7020 0780

  • Akut hjælp til søgning af GPS: Tryghedscentralen på tlf 8793 5007 hele døgnet

Gældende fra: August 2021

Seneste revisionsdato: November 2023

Næste revisionsdato: 

Udarbejdet af:

  • Dorte Østergaard

Godkendt af: 

Sidst opdateret

23.11.2023

Ansvarlig redaktør