Formål
- At sikre korrekt ansøgning og brug af GPS i Skive Kommune
- At sikre et grundigt forarbejde samt informationsindsamling til brug ved behov for at finde borgere
Definition:
- GPS er udviklet til borgere med demens eller demenslignende symptomer, som søger udendørs og har nedsat eller manglende orientering i sted og/eller tid
- Der skal være en reel bekymring hos personale, pårørende eller andre for at borgeren ikke selvstændigt vil kunne finde hjem på egen hånd eller ikke er trafiksikker
Procedure
- Indhent samtykke fra den pågældende borger eller pårørende/værge
- Indhent herefter tilladelse til GPS hos demenskoordinator via tlf eller advis (brug gruppen Demenskoordinator)
- Ansøgningsskema til GPS findes i Nexus (Overblik: FSIII – Bolig, APV, GPS og nødkald/nøglesystem: Tilføj GPS – Skema.) Alle felter skal udfyldes. Det skal fagligt begrundes, hvorfor GPS er den bedste løsning til borgeren.
- Herefter oprettes forholdsordre hos Safecall på:
https://safecall.dk/gps-skema-skive-kommune/
Vær opmærksom på at sætte kryds i ”Nyoprettelse af GPS”, ”Ændring af GPS” eller ”Afslutning af GPS”. Egne initialer skrives i skemaet.
- Ved ændringer i forbindelse med flytning til eller fra midlertidigt ophold: det er modtagergruppen, der er ansvarlig for at sende forholdsordre med ændringer.
- Liste over GPS-telefoner og brugernavne findes i to oversigter på SD.
- Leder/sygeplejerske kan uddelegere til plejepersonale eller demensressourceperson:
At udfylde GPS-skema i Nexus
At tage foto af borgeren og indsætte dette som dokument i Nexus
At sende en forholdsordre til Safecall - Personale/demensressourceperson/demenskoordinator sørger for, at borger og pårørende orienteres om bevillingen samt fordele/ulemper ved GPS
- Hjælpemiddelservice sørger for udlevering af GPS iflg. aftale
- Plejepersonale/pårørende kan få vejledning i brugen af GPS hos demensressourcepersoner eller demenskoordinatorer
- Hjemmeboende borgere uden hjemmehjælp
Demenskoordinator er ansvarlig for ovenstående procedure samt evt. oprettelse i Nexus
Indsætte foto i Nexus
Ved ændringer
- Ved ændringer eller ophør med GPS indsendes ny forholdsordre til Safecall. Der krydses af i feltet
”Ændring af GPS” eller ”afslutning af GPS”. - Årsag til ændring skrives i SK-feltet.
- Ansøgning om nr. 2 GPS samt zoner skal godkendes af demenskoordinatorer.
Teknisk support
Safecall kan kontaktes vedr. support, oprettelse, hardwareproblemer
- mandag til torsdag kl. 9 – 15
- fredag kl. 9 – 13
på telefon 7020 0780
Akut hjælp
- Akut hjælp til søgning af GPS: Tryghedscentralen på tlf 8793 5007 hele døgnet
Udarbejdelse af instruks og revision
Gældende fra: August 2021
Seneste revisionsdato: November 2023
Næste revisionsdato:
Udarbejdet af:
- Dorte Østergaard
Godkendt af: