Luk alle
Åben alle
Kære borger

Velkommen til dig, som modtager personlig pleje, praktisk hjælp eller
sygepleje fra Skive Kommune.

I Hjemmeplejen i Skive Kommune ser vi frem til et godt samarbejde med dig om din sundhed, dit helbred, din trivsel og mestring af hverdagen.

Vi ser frem til at lære dig at kende og finde ud af, hvad der har betydning for dig. Derfor vil vi indenfor den næste måned afholde en opstartssamtale med dig, hvor vi taler sammen om den planlagte hjælp og gensidige forventninger.

Vi ved, at din familie og øvrige netværk kan være en stor hjælp og støtte for dig i hverdagen. Derfor vil vi også gerne involvere dem i vores samarbejde, i det omfang du ønsker det.

I Hjemmeplejen arbejder vi ud fra en rehabiliterende tilgang, hvor fokus er at fastholde og styrke din sundhed og mulighed for at levet liv med aktivitet, deltagelse, mestring og livskvalitet. I daglig tale
kalder vi det for mestring.

et betyder, at vi vejleder og støtter dig i det, du har brug for hjælp til. Målet er, at du efter nogen tid vil kunne klare hverdagens opgaver helt eller delvist selv.

Mestring betyder også, at vi inddrager hjælpemidler og velfærdsteknologi, hvor det er relevant og hvis det kan være med til at gøre dig mere uafhængig og selvhjulpen.

I denne folder har vi samlet de vigtigste informationer om Hjemmeplejen, om hvordan vi arbejder og hvad vi vægter i samarbejdet med dig og din familie og øvrige netværk.

Vi glæder os til at møde dig.

Med venlig hilsen
Medarbejdere og ledere i Hjemmeplejen
Pleje & Omsorg, Skive Kommune

I Hjemmeplejen er vi flere faggrupper ansat til at udføre de forskellige opgaver indenfor personlig pleje, praktisk hjælp og sygepleje.

I hverdagen vil du møde medarbejdere med forskellig uddannelsesmæssig baggrund, der arbejder sammen om at udføre den hjælp, du er visiteret til på en professionel og kompetent måde.

Vi skelner ikke mellem køn eller etnisk herkomst og du vil opleve, at det både kan være mænd og kvinder, der udfører hjælpen og medarbejdere med forskellig etnisk baggrund. Vi er ligeledes med til at uddanne kommende kolleger indenfor forskellige faggrupper og dem vil du også kunne møde.

Vi bestræber os på, at alle medarbejdere, du møder, har de rette faglige og personlige kompetencer, at de har kendskab til din situation og kan udføre den nødvendige og aftalte hjælp og støtte.

Opstartssamtale og kontaktperson/kontakt-team

Indenfor den første måned efter opstarten af din hjælp vil der blive afholdt en opstartssamtale. Ved opstart af hjælp, får du tildelt en kontaktperson, der arbejder sammen med andre i et team. Vi tilstræber, at det er din kontaktperson eller en anden fra kontaktteamet, du møder til opstartssamtalen.

Samtalen tager udgangspunkt i denne folder og i de spørgsmål du har.

Vi vil spørge ind til dit hverdagsliv og din livshistorie, da det er vigtigt
for os at lære dig godt at kende.

Det vil også være under opstartssamtalen at vi vurderer dit hjem i forhold til de opgaver vi skal udføre. Vi laver en såkaldt arbejdspladsvurdering (APV). Du kan læse mere om APV og hvad dette indebærer under afsnittet på side 13.

Hvis du ønsker det, er din familie eller andre fra dit netværk velkommen til at deltage i opstartssamtalen.

 

Den gode relation

Vi ønsker, at samarbejdet med dig bygger på tillid og anerkendelse, og at du hurtigt oplever en god relation til de medarbejdere du møder. Derfor er det vigtigt for os, at vi løbende taler om, hvordan samarbejdet fungerer- også hvis der opstår situationer hvor det fungerer mindre godt. Du eller din familie/dit netværk er altid velkommen til at kontakte teamkoordinator eller leder i det område du er tilknyttet, hvis der er behov for dette.

Medarbejderne i hjemmeplejen har tavshedspligt. Det betyder, at de ikke må videregive personfølsomme og fortrolige oplysninger om dig, som de har fået kendskab til via arbejdet. Tavshedspligten gælder også i forhold til din familie og netværk, medmindre du har givet samtykke til det og der er lavet tydelige aftaler om hvilke oplysninger, der må videregives, hvornår. Oplysninger, der er relevante og nødvendige for at øvrige kolleger kan udføre deres opgave i samarbejdet med dig, er ikke omfattet af tavshedspligten.

Vi må ikke modtage gaver eller udveksle penge med dig. Vi hæver ikke penge på dit hævekort og skal
derfor ikke bruge din PIN-kode eller Mit-ID.

Alle medarbejdere i hjemmeplejen har Id-kort. Er du usikker på, om det er en medarbejder fra  hjemmeplejen du møder, kan du bede om at se pågældendes Id-kort.

 

Aftaler omkring den planlagte hjælp

Vi vil aftale med dig, hvordan og hvornår du får hjælp.

Hjælpen kan foregå enten via telefon, videoopkald, i klinik eller ved, at vi kommer hjem til dig. Vi forsøger at overholde den aftalte tid, men tidspunktet kan dog variere.

Ønsker du at ændre tidspunktet for din aftale, er vi, så vidt det er muligt, fleksible i forhold til dine ønsker.

I weekender og helligdage prioriterer vi ud fra opgavernes kompleksitet. Det betyder, at du kan få besøg på et andet tidspunkt end du plejer, ligesom der er opgaver, vi afventer med, til det igen er hverdag.

Hvis du ikke har brug for den planlagte hjælp eller har ønske om at ændre tidspunktet, vil vi bede dig
kontakte os hurtigst muligt. 

Hvordan aflyser du et besøg?

Ønsker du at aflyse eller flytte et aftalt besøg, skal du give besked til Hjemmeplejen eller den  sygeplejeklinik du er tilknyttet hurtigst muligt eller senest hverdagen før inden kl. 10.00.

Se Hjemmeplejens kontaktoplysninger under fanen "Kontaktoplysninger".

Glemmer du at aflyse?

Udebliver du fra en aftale i en af vores sygeplejeklinikker, forventer vi, at du selv kontakter os for at
lave en ny aftale.

Modtager du besøg i eget hjem og ikke træffes hjemme uden at have aflyst besøget, vil vi i første omgang ringe til dig eller besøge dig igen lidt senere.

Hvis vi ikke kan træffe dig, vil vi ringe til dine pårørende/ kontaktpersoner for at høre om de ved hvor du er. Lykkes det stadig ikke at komme i kontakt med dig, henvender vi os til politiet, der afgør om en låsesmed skal låse op. Udgifterne til låsesmed tilfalder dig.

Skal du på ferie eller på besøg i en anden kommune, og du fortsat har behov for hjælp, arrangerer vi dette for dig. Kontakt os hurtigst muligt.

Visitation af hjælp

Hvis du får brug for hjælp til at klare dig i hverdagen, så har du mulighed for at ansøge om hjælp til personlig pleje og/eller praktisk hjælp. Dette sker via Visitation & Hjælpemidler i Skive Kommune.

Du skal ligeledes kontakte Visitation & Hjælpemidler, hvis du allerede får hjælp og dit behov ændres så du enten får brug for mere eller mindre hjælp.

Se Visitation & Hjælpemidlers kontaktoplysningerne på fanen "Kontaktoplysninger".

 

Mestringsforløb

Før du får bevilliget hjælp, vil visitatoren vurdere, om der er mulighed for, at du med en korterevarende rehabiliterende indsats, kan blive i stand til at klare dig selv helt eller delvist.

Er dette tilfældet, vil du blive tilbudt et ”mestringsforløb”. Selve mestringsforløbet varetages af kommunens Mestringsteam i samarbejde med Hjemmeplejen i det område, du er tilknyttet.

Mestringsforløb i Hjemmeplejen

I samarbejde med Visitationen og vores Mestringsteam har Hjemmeplejen et ansvar for at vurdere dit
behov for hjælp. Sammen med dig vurderer vi, om du kan have gavn af et mestringsforløb. Forløbet er
for dig, der med hjælp vil kunne blive i stand til igen helt eller delvist at klare dig selv i forhold til personlig og praktisk hjælp.

Visitation til sygepleje

For at modtage hjælp fra den kommunale sygepleje skal du som udgangspunkt være henvist fra egen læge, speciallæge eller sygehus. 

Efter henvendelsen vil sygeplejersken i samarbejde med dig løbende vurdere dit behov for hjælp og målet for hjælpen.

Du vil blive inddraget i opgaverne, så du bevarer flest mulige færdigheder ved at mestre mest muligt selv.

Hvis din familie eller andre har mulighed for at hjælpe dig, er det også rigtigt fint.

Det er gratis at modtage hjælp fra den kommunale sygepleje.

Ved behov skal du selv indkøbe diverse cremer, medicin og doseringsæsker.

 

Sygeplejeklinikker

Sygeplejen leveres i en af kommunens 6 sygeplejeklinikker. Du kan frit vælge mellem hvilken af kommunens 6 sygeplejeklinikker, du ønsker at komme i.

I nogle tilfælde vil du få tilbudt besøg af sygeplejersken i dit eget hjem.

Du skal selv sørge for transport til sygeplejeklinikken. Hvis du ikke selv kan køre eller har familie/netværk  der kan være dig behjælpelig, kan du med fordel benytte Flextur eller ansøge om handicap kørsel.

Se Sygeplejeklinikkernes kontaktoplysningerne på fanen "Kontaktoplysninger".

 

Medicin

Sygeplejersken har kendskab til forskellige hjælpemidler og teknikker, der kan hjælpe dig til selv at kunne håndtere din medicin helt eller delvist. Hvis du ikke selv er i stand til det, kan vi hjælpe dig med det.

  • Vi doserer kun medicin, som er ordineret af en læge. Medicindoseringen varetages i en af  sygeplejeklinikkerne, medmindre vi vurderer, det er mere hensigtsmæssigt i dit eget hjem.
  • Har du brug for hjælp til dosering, skal du indkøbe medicindoseringsæsker til 4 uger. Vi vil vejlede dig i, hvilken størrelse og type æsker, vi anbefaler, at du køber.
  • Du eller din familie/netværk skal selv sørge for at bestille medicinen. Ved behov, kan vi være dig
    behjælpelig.
  • Du skal selv sørge for at hente din medicin på apoteket. Hvis du eller din familie/netværk ikke har mulighed for dette, kan du mod betaling få medicinen bragt ud.
  • Vi må kun hjælpe dig med medicinindtag, hvis vi varetager doseringen af medicinen eller du får dosispakket medicin fra apoteket.
Dosispakket medicin

Hvis din medicinering er stabil, vil vi i samarbejde med dig og din læge, vurdere muligheden for dosispakket medicin.

Dosispakket medicin betyder, at apoteket pakker din medicin i små poser.

Apoteket opkræver et lovpligtigt gebyr for dette.

Når du modtager hjælp til personlig pleje, praktisk hjælp eller sygepleje i dit hjem, bliver dit hjem også til vores arbejdsplads. Derfor skal vi sikre os, at medarbejdernes arbejdsforhold i dit hjem er forsvarlige i henhold til arbejdsmiljøloven.

Det kan betyde, at der kan blive behov for at installere hjælpemidler, foretage ændringer i dit hjem eller lave særlige aftaler omkring samarbejdet. 

I forbindelse med opstart af hjælpen bliver dit hjem derfor vurderet i forhold til de opgaver, vi skal udføre ved en såkaldt arbejdspladsvurdering (APV).

Det er hjemmeplejens medarbejdere, der i samarbejde med dig, laver vurderingen og sammen finder muligheder og løsninger på evt. udfordringer.

Nedenfor kan du se nogle af de forhold der kigges på ved en APV.z

Pladsforhold og hjælpemidler

Gode arbejdsstillinger og de rette hjælpemidler er med til at skåne både dig og os.

Er der behov for at anvende lift, kørestol, toiletstol, plejeseng eller andre hjælpemidler i dit hjem, skal
der være plads nok til at medarbejderne kan anvende dem i fornuftige arbejdsstillinger, ligesom hjælpemidler med hjul skal kunne glide let hen over gulvet.

Det kan derfor blive nødvendigt at flytte rundt på dine møbler, flytte møbler ud, tage tæpper af eller lægge køreplader ovenpå.

Vurderer vi, at der er behov for ændringer, vil vi tale med dig og din familie/netværk og sammen med jer finde de bedste løsninger.

Ændringerne i dit hjem skal du/I selv sørge for bliver gennemført.

Hjælp til rengøring

Når vi skal gøre rent i dit hjem, er det vigtigt, at vi har med miljøvenlige produkter at gøre. På den måde
tager vi både hensyn til dig, til miljøet og til os. Du skal derfor købe miljøvenlige rengøringsmidler.

Følgende billeder viser 3 mærker, og hvis ét af disse er på et rengøringsmiddel, så er det et miljøvenligt produkt. Er du i tvivl om, hvad du skal købe, kan du altid spørge dem, der kommer hos dig.

INDSÆT BILLEDE

For at lette arbejdet for os og for at gøre det så skånsomt som muligt, har vi brug for at du stiller  følgende redskaber til rådighed:

  • En gulvmoppe med langt skaft og tilhørende spand.
  • En støvsuger med god sugeevne og teleskopskaft.
  • Evt. en fejekost i brugbar stand, hvis der er behov for det.

Rygning

i forventer, at der ikke bliver røget i dit hjem i det tidsrum, hvor vi er til stede. Desuden beder vi dig
lufte ud, før vi kommer på besøg. 

Vi kan være behjælpelige med at minde dig om dette ved at ringe til dig i god tid, før vi ankommer.

I særlige røgfyldte hjem kan du blive bedt om at anskaffe en luftrenser. Udgiften til den skal du selv afholde.

Husdyr

Har du husdyr, forventer vi, at de ikke generer os i vores arbejde. Vi kan derfor bede dig om, at dit husdyr opholder sig i et andet rum eller udenfor under vores besøg.

I særlige tilfælde vil vi gerne være behjælpelige med at minde dig om dette ved at ringe til dig i god tid, før vi ankommer.

Adgangsforhold og belysning

For at vi kan komme sikkert ind til dig, skal du sørge for, at adgangsforholdene er i orden. Om vinteren
betyder det, at sne og is skal være fjernet, og at der er strøet sand eller salt. Om sommeren betyder det, at hække, træer mm. i gangarealerne er beskåret, så stierne til dit hjem er farbare.

Det er vigtigt, at belysningen både inde og udenfor dit hjem er tilstrækkelig hele døgnet rundt.

Vi vil gerne, at du selv lukker døren op, når vi kommer. Er du ikke selv i stand til at åbne døren for os, kan du bevilges en elektronisk lås til din dør. 


Låser vi os ind, og du ikke er hjemme, går vi straks igen, da vi ikke må opholde os i dit hjem, når du ikke er hjemme.

Ting til rådighed i hjemmet

Borgere er forskellige og har forskellige behov. Erfaringsmæssigt ved vi, at der er visse ting, der kan blive behov for, når du opstarter hjælp fra Hjemmeplejen. Vi anbefaler derfor, at du har følgende ting til rådighed i hjemmet for at imødekomme eventuelle kommende behov:

  • Urinprøveglas 1-2 styk
  • Et termometer
  • En person vægt
  • Medicindoseringsæsker til 4 uger hvis du modtager hjælp til medicindosering
  • Eventuelt et blodtryksapparat

 

i ved, at det kan være svært for dig og din familie, når det med tiden kan blive nødvendigt at installere  hjælpemidler og foretage ændringer i dit hjem.

Vi forventer dog, at du og din familie har forståelse for nødvendigheden af at sikre gode arbejdsforhold for hjemmeplejens medarbejdere. Dette for at forebygge arbejdsskader og ulykker.

Vi håber på et godt og konstruktivt samarbejde herom.

Vi ved, at mange borgere med tiden får behov for hjælpemidler. Et hjælpemiddel skal medvirke til, at du får mulighed for at leve en så normal, deltagende og aktiv tilværelse som muligt. 

Hjælpemidler kan være til brug for dig selv i forhold til at klare hverdagens aktiviteter, samt være et  arbejdsredskab for os. Eksempler på hjælpemidler kan være plejeseng, lift, kørestol, rollator,  toiletstol/forhøjer, badebænk, gribetænger og diverse strømpe på- og aftagere.

Hjælpemidlet udlånes til dig og skal som udgangspunkt afleveres tilbage efter endt brug. I Skive Kommune genbruger vi flere af hjælpemidlerne, og derfor er hjælpemidlerne ikke altid nye, når du låner dem med hjem. Vi kan dog forsikre dig om, at hjælpemidlerne er rene og funktionelle. Hjælpemidlerne udskiftes og repareres
efter behov.

Elektronisk dørlås

Er du ikke selv i stand til at lukke os ind i dit hjem, kan vi efter aftale med dig, få opsat en elektronisk lås på din dør. En elektronisk dørlås er en enhed der monteres på indvendig side af din yderdør.

Efterfølgende kan hjemmeplejens medarbejdere åbne/lukke døren med deres mobiltelefon.

Du kan fortsat bruge en normal nøgle til din dør.

Monteringen og serviceringen er gratis for dig og varetages af Hjælpemiddelservice. 

Nødkald

Et nødkald er et elektronisk apparat, der gør det muligt for dig at tilkalde akut hjælp, hvis du er i en kritisk situation.

Alle nødkald besvares og vurderes hurtigst muligt med henblik på, at du får den nødvendige hjælp.

Hvis du bevilliges et nødkald, skal du samtidig have en elektronisk dørlås så vi altid har mulighed for at komme ind til dig.

 

Du kan ansøge om hjælpemidler via Visitation & Hjælpemidler.

Har du spørgsmål vedrørende montering, reparationer, afhentning eller levering af hjælpemidler, kan du kontakte Hjælpemiddelservice. Se Hjælpemiddelservice’ s kontaktoplysninger på fanen "Kontaktoplysninger".

Visitation & Hjælpemidler

Visitation

Telefontid alle hverdage mellem kl. 8-9: 99 15 66 60
vh@skivekommune.dk

Hjælpemiddelservice

Telefontid alle hverdage mellem kl. 8-12: 99 15 65 34
sashms@skivekommune.dk

Hjemmeplejen

Hjemmeplejens telefoner er åben alle dage for akutte/uopsættelige henvendelser.

Ønsker du at ændre en aftale eller lign. henvises til vores telefontid. Telefontiden er alle hverdage fra kl. 7.30 – 9 samt kl. 13 – 14.

Det er også muligt at sende en mail til Hjemmeplejen. Denne vil blive behandlet på hverdage mellem 7.30.14.

Hjemmeplejen Skive Nord

hjemmeplejennord@skivekommune.dk · 99 15 54 78

Hjemmeplejen Skive Midt

hjemmeplejenmidt@skivekommune.dk · 99 15 54 79

Hjemmeplejen Skive Syd

hjemmeplejensyd@skivekommune.dk · 99 15 54 80

Hjemmeplejen Balling

hjemmeplejenballing@skivekommune.dk · 99 15 54 75

Hjemmeplejen Jebjerg

hjemmeplejenjebjerg@skivekommune.dk · 99 15 54 74

Hjemmeplejen Durup

hjemmeplejendurup@skivekommune.dk · 99 15 54 70

Hjemmeplejen Fur

hjemmeplejenfur@skivekommune.dk · 99 15 54 68

Sygeplejeklinikker

Balling (Pulsen)

Stadion Alle 3 · 7860 Spøttrup · 99 15 54 59

Jebjerg

Søndergade 20 · 7870 Roslev · 99 15 54 58

Durup (Durup Plejecenter)

Toustrupvej 18 · 7870 Roslev · 99 15 54 57

Fur

Tingagervej 2 · 7884 Fur · 99 15 54 57

Skive (Sundhedshuset)

Kompagnigade 9 · 7800 Skive · 99 15 64 26

Højslev (Højslev Plejecenter)

Blomstervejen 30 · 7840 Højslev · 99 15 64 26

Sidst opdateret

10.04.2024

Ansvarlig redaktør

Indlæser kontakter...