Instruks gældende for plejepersonale i Pleje & Omsorg og privat leverandør i Skive Kommune

Formål At sikre korrekt ansøgning og brug af GPS i Skive Kommune At sikre et grundigt forarbejde samt informationsindsamling til brug ved behov for at finde borgere Definition: GPS er udviklet til borgere med demens eller demenslignende symptomer, som søger udendørs og har nedsat eller manglende orientering i sted og/eller tid Der skal være en reel bekymring hos personale, pårørende eller andre for at borgeren ikke selvstændigt vil kunne finde hjem på egen hånd eller ikke er trafiksikker Procedure Indhent samtykke fra den pågældende borger eller pårørende/værge Indhent herefter tilladelse til GPS hos demenskoordinator via tlf eller advis (brug gruppen Demenskoordinator) Ansøgningsskema til GPS findes i Nexus (Overblik: FSIII – Bolig, APV, GPS og nødkald/nøglesystem: Tilføj GPS – Skema.) Alle felter skal udfyldes. Det skal fagligt begrundes, hvorfor GPS er den bedste løsning til borgeren. Herefter oprettes forholdsordre hos Safecall: Safecall GPS Vær opmærksom på at sætte kryds i ”Nyoprettelse af GPS”, ”Ændring af GPS” eller ”Afslutning af GPS”. Egne initialer skrives i skemaet. Ved ændringer i forbindelse med flytning til eller fra midlertidigt ophold: det er modtagergruppen, der er ansvarlig for at sende forholdsordre med ændringer. Oplysninger om GPS-telefonnumre finder du på SD. Oplysninger om login og password får du hos din teamkoordinator eller din leder. Leder/sygeplejerske kan uddelegere til plejepersonale eller demensressourceperson:At udfylde GPS-skema i NexusAt tage foto af borgeren og indsætte dette som dokument i NexusAt sende en forholdsordre til Safecall Personale/demensressourceperson/demenskoordinator sørger for, at borger og pårørende orienteres om bevillingen samt fordele/ulemper ved GPS Hjælpemiddelservice sørger for udlevering af GPS iflg. aftale Plejepersonale/pårørende kan få vejledning i brugen af GPS hos demensressourcepersoner eller demenskoordinatorer Hjemmeboende borgere uden hjemmehjælpDemenskoordinator er ansvarlig for ovenstående procedure samt evt. oprettelse i Nexus Indsætte foto i NexusFølg vejledningen, som du finder under ”Billeder og videoer i Nexus”Ved ændringer Ved ændringer eller ophør med GPS indsendes ny forholdsordre til Safecall. Der krydses af i feltet”Ændring af GPS” eller ”afslutning af GPS”. Årsag til ændring skrives i SK-feltet. Ansøgning om nr. 2 GPS samt zoner skal godkendes af demenskoordinatorer. Teknisk supportSafecall kan kontaktes vedr. support, oprettelse, hardwareproblemer mandag til torsdag kl. 9 – 15 fredag kl. 9 – 13 på telefon 7020 0780Akut hjælp Akut hjælp til søgning af GPS: Tryghedscentralen på tlf 8793 5007 hele døgnet Udarbejdelse af instruks og revisionGældende fra: August 2021 Seneste revisionsdato: November 2023 Næste revisionsdato: Udarbejdet af: Dorte Østergaard Godkendt af: