Formål
- At definere hvem der håndterer "opgaver" omhandlende sygepleje og hvordan
Definition:
- "Opgaver" anvendes til intern henvendelse om og sikring af opfølgning på sygepleje.
Hvornår anvendes hvad
Advis:
- Der skal ske handling indenfor 24 timer (ex. besøgsændringer, akutte opgaver hos borgere m.m) OBS akut kan også kræve telefonisk kontakt.
- Det aftaltes lokalt hvem og hvor ofte, der tjekkes advis.
Opgaver:
- Struktureret opfølgning på sygepleje / delegeret sygepleje
- Henvendelser til sygeplejen, hvor der kan ske handling efter 24 timer
- Sygepleje teamkoordinator håndterer opgaver – aftales lokalt hvem der varetager opgaven i teamkoordinatorens fravær.
Teamkoordinator på sygeplejen
Opretter opgaver på:
- Strukturerede opfølgning på alle delegerede sygeplejeindsatser
- Sygeplejefaglig udredning
- Medicingennemgang x 1 årligt
- Strukturerede opfølgning på indsats til dispensering min. hver ½ år
Dagligt:
- Tjekker dagligt for ”Opgaver” – de vises 7 dage før.
- Koordinator håndterer opgaven i form af ex:
-planlægger ”opgaven” på medarbejder i form af besøg hos borgeren eller kalenderaftale – handling på opgaven i form af afslutning eller fortsætte. (se ”håndtering af opgaver”).
-”visitere” sygeplejeindsats på baggrund af henvendelse om en ny sygeplejeindsats.
-hvad henvendelse ellers kræver af ex. telefonopkald, bestilling, ændring eller afslutning af indsats m.m.
OBS Opgaver på opfølgning på delegeret sygepleje/sygepleje
- Koordinator planlægger ”opgaven”
- Ved kontakt med borgeren. (Planlægges som besøg med en ”sygeplejeindsats” i kalenderen)
- Ved administrativ opfølgning på ex. dokumenterede observationer i borgerjournalen og kontakt med kollegaer. (Planlægges som ”kalenderaftale” i kalenderen – borgerrelateres).
- Sygeplejekoordinator kontakter borgeren og aftaler opfølgning, hvis det undtagelsesvist ikke indgår som en naturlig del af besøget.
- Ved behov for opfølgning flere gange over en periode på 14 dage, må der planlægges opfølgning som et seriebesøg (i form af et besøg eller en kalenderaftale) – ellers planlægges opfølgning på delegeret sygepleje/sygepleje ALTID i form af oprettelse af en opgave.
struktureret-opfoelgning-paa-delegeretsygepleje-1.pdf (skive.dk)
Kliniksygeplejerske
- Ansvarlig for tjek af opgaver/advis
- Planlægger ”opgaven” på medarbejder i form af et besøg eller en kalenderaftale – handling på opgaven i form af afslutning eller fortsætte.(se håndtering af opgaver)
- Ved behov for ny sygeplejeindsats – kontaktes teamkoordinator via opgave eller advis (hvis handling indenfor 24 timer)
- Tilføje informationer til allerede oprettede opgaver eller oprette nye opgaver til opfølgning
struktureret-opfoelgning-paa-delegeretsygepleje-1.pdf (skive.dk)
Sygeplejerske
- Sygeplejersken opretter opgave (sendes til modtagende organisation):
- Hvor der skal ske handling efter 24 timer.
- Tilføjer informationer til allerede oprettede opgaver eller opretter nye opgaver til opfølgning
- Sygeplejersken udfører og dokumentere besøg/kalenderaftale.
Se
struktureret-opfoelgning-paa-delegeretsygepleje-1.pdf (skive.dk)
Udarbejdelse af instruks
Gældende fra: December 2021
Udarbejdet af:
- Kvalitetskoordinator Dorte Pedersen
- Sygeplejerske Louise Stubkjær