Instruks gældende for medarbejdere ansat i Pleje & omsorg, som arbejder og gør rent i sygeplejeklinikker.

Formål At nedsætte risikoen for smittespredning mellem borgerne ved direkte eller indirekte kontakt ved hjælp af rengøring Definition: Snitflader: Indholdsmæssig eller organisatorisk skillelinje mellem to områder Risikopunkter er steder eller udstyr, som har særlig betydning i forbindelse med smittespredning. De kan være forurenet med biologisk materiale og er ofte kontaktpunkter, som er udsat for mange berøringer ex. dørhåndtag, kontakter, døråbnere, berøringspunktet på dispenser til sæbe, håndesinfektion, gelænder, leje m.m. GenereltMedarbejdere der gør rent, bør være instrueret og oplært og bør kende til infektionshygiejniske principper, både for at forebygge smittespredning mellem borgere, men også for at sikre arbejdsmiljø for medarbejderne. Der skal benyttes arbejdsdragt jf. VAR Arbejdsdragt - åbner i VAR (kræver login) Vælg design og materialer i indretningen af klinikkerne, der er rengøringsvenlige uden overflødige riller, samlinger og hjørner, og som tåler rengøring med vand og rengøringsmiddel samt eventuel desinfektion. - Det samme gælder valg af udstyr, legetøj til venteværelsetVærnemidlerVed rengøring benyttes handsker jf. VAR. Generel infektionshygiejne - åbner i VAR (kræver login)  Mellem borgerneBehandlerstol/ leje Rengøres med universalrengøringsmiddel Ved spild af biologisk materiale suppleres med desinfektion Benyttes lejepapir med barriere, så der ikke trænger fugt ned på lejet og papiret dækker helt, og der ikke er et spild/en forurening uden for lejepapiret, skal der ikke rengøres mellem borgere – men papiret skiftes Arbejdsbord Er bordet dækket af pose eller afdækningsstykke, og der ikke kommer et spild på bordet, er rengøring tilstrækkeligt Er arbejdsbordet ikke afdækket, er der risiko for, at der kommer forurening fra instrumenter og behandlerens hænder/handsker, her skal rengøring efterfølges af desinfektion Rengøring af udstyr ex BT-apparat, brusehoved. Ved forurening med biologisk materiale eller kendt smitterisiko efterfølges med desinfektion, af brugt udstyret ex BT-apparat, brusehovedet m.m. Stænk og sprøjt på gulve og vægge          Stænk og sprøjt på gulve og vægge tørres op og rengøres med universalrengøringsmiddel efterfølgende suppleres med overfladedesinfektion Stænk og sprøjt på evt. skærm tørres af og rengøres med universalrengøringsmiddel – Desinficeres efterfølgende Dagligt på brugsdage og efter behov – klinikmedarbejderen Rengøring af tastatur, telefon, tablets Oprydning i klinik og venteværelse, sådan rengøringsmedarbejderen kan komme til Med fast frekvens – KlinikmedarbejderenSkal ske efter individuel vurdering på klinikken og bør dokumenteres Aftørring af hylder også i skabe og skuffer- hver 3. måned og efter behov Tjekke holdbarhed på varer ex. hver 3. måned og efter behov Dagligt på brugsdage og efter behov – rengøringsmedarbejderen Generelt: Brugte klude og mopper må aldrig dyppes i rengøringsvandet – vaskes ved minimum 80°C Klinikken Tømning af affald Aftørre vandrette flader (skrivebord, behandlerstol, arbejdsbord, frie vandrette flader m.m.) Kontaktpunkter aftørres: Dørhåndtag, greb, kontakter, håndklædeautomat, lampe over leje/ behandlerstol, sæbe og spritdispenser Spejl og fliser omkring håndvask, vandhane og håndvask rengøres Kontroller evt. forhæng/ skærm for stænk og sprøjt. Rengør ved behov Gulvet vaskes Toilettet Tømning af affald Kontaktpunkter: ex dørhåndtag, kontakter Rengør spejl, evt. hylder håndvask, håndklædeautomat, sæbe og sprit dispenser, fliser omkring håndvask, vandhane, håndvasken og toilettet obs. skylleknap Kontroller og fjern evt. stænk og sprøjt på vægge Gulvet vaskes Venteværelset Aftørre vandrette flader Gulvet vaskes Anden rengøring – rengøringsmedarbejderen Skal ske efter individuel vurdering på klinikken Evt. legetøj rengøres med fast frekvens ex. x 1 månedligt samt ved synlig forurening Gardiner/ persienner vaskes med fast frekvens ex. hver 6 måned samt ved synlig forurening Snitflader Der bør foreligge en snitfladeafklaring af, hvilket inventar og udstyr, som rengøres af rengøringspersonalet og hvilke, der rengøres af øvrige medarbejdere. Snitfladeafklaringen skal indeholde en beskrivelse af, hvordan nye og ikke beskrevne objekter tilføjes Er der tvivl om rengøring af snitflader – afklares disse mellem rengøringspersonalet og klinikmedarbejderenAnsvarLedelsen Er ansvarlig for at der foretages rengøring i sygeplejeklinikkerne. At medarbejderne er oplært i opgaven Klinikmedarbejderne Rengøring og evt. desinfektion mellem borgerne Rydde op sådan rengøring er muligt Sikre hygiejniske standart overholdes Rengøringsmedarbejderen/ servicemedarbejderen Rengøring jf. instruksen. ReferencerNationale infektionshygiejniske retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler 2023, 2.1.udgave  Nationale infektionshygiejniske retningslinjer for desinfektion i sundhedssektoren, Central Enhed for Infektionshygiejne 2.2 udgave 2024 VAR - åbner i nyt vindueUdarbejdelse af instruks og revisionGældende fra: November 2021 Seneste revisionsdato: November 2024 Næste revisionsdato: November 2027 Udarbejdet af: Hygiejneansvarlig sygeplejerske Winni Weber Godkendt af: Instruksgruppen