Hvad vil det sige at være kontaktperson?En kontaktperson er den, som har et overblik over borgerens behov og hverdag. Som kontaktperson skal man sætte sig ind i borgerens situation og opbygge et gensidigt tillidsforhold, hvor man anerkender og respekterer borgerens værdier. Man skal være nysgerrig på borgerens hverdagsliv og livshistorie.Hvem kan være kontaktperson?Alle faggrupper, herunder sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælper. Kontaktpersonsoversigten ser således ud: Borgere der udelukkende modtager praktisk bistand, har som udgangspunkt en social- og sundhedshjælper som kontaktperson. Borgere som modtager personlig pleje eller flere ydelser indenfor §83 har som udgangspunkt en social- og sundhedsassistent og en social- og sundhedshjælper tilknyttet som kontaktpersoner. Borgere der modtager sygepleje bliver tilknyttet en kontaktsygeplejerske. Sygeplejerskerne er i Skive kommune inddelt i områder og vejnavne. Og Borgere som modtager delegerede sygeplejeydelser, har som udgangspunkt en social- og sundhedsassistent og/eller en social- og sundhedshjælper som kontaktperson Borgere der udelukkende modtager ydelserne medicindosering, injektioner o. lign. har som udgangspunkt en social- og sundhedsassistent som kontaktperson. Medarbejderen kan danne sig et overblik over hvem de er kontaktperson for via visning i Nexus ”Kontaktperson – medarbejderens borgere”.Første møde med kontaktpersonen (indenfor den første måned efter opstart af hjælpen)Det er teamkoordinatorens opgave og ansvar at udvælge hvem der skal være kontaktperson hos den enkelte borger. Teamkoordinator har til opgave at sikre et opstartsmøde i løbet af den første måned mellem kontaktpersonen og den enkelte borger. Borger opfordres til at invitere pårørende med til mødet. Der afsættes ½ time til besøget (Indsatsen ”Opstartsmøde” trækkes ind). Skab et overblik over, hvilke visiterede og sundhedsfaglige ydelser borgeren har fået tildelt inden besøget. Udlever pjecen Velkommen til Hjemmeplejen, Skive Kommune. Pjecen ses i SD under ”Instrukser og vejledninger”. Pjece: Velkommen til Hjemmeplejen, Skive Kommune Gennemgå pjecen med borger og evt. pårørende. Forventningsafstem det tværfaglige samarbejde. Informer borger om kontaktpersonens rolle og muligheder i samarbejde med det øvrige team omkring borgeren. Udarbejd APV – Se under dette faneblad Udlever visitkort på borgernummer og forklare, hvad borgernummeret skal bruges til. Efter besøget: Gennemgå ”Sådan oprettes journal – tjekliste” Sådan oprettes journal - tjekliste Vær opmærksom på, hvad sygeplejerskerne skal udfylde, hvad social- og sundhedsassistenter kan udfylde og hvad social- og sundhedshjælper kan Se dette i SD under ”Fælles Sprog 3 Dokumentation i Nexus”. Fællessprog III. Dokumentationspraksis Kontaktpersonen har overordnet ansvaret for at ajourfører overstående. Det er alles ansvar at døgnrytmeplanen er ajourført, at der er de korrekte hjælpemidler i hjemmet og dokumentere i observationer. Rehabilitering og mestring Der arbejdes ud fra princippet hjælp til selvhjælp fra første besøg. Der gives tid og rum til, at borgeren selv forsøger at udføre helt eller dele af opgaven. Brug mestringsterapeuterne eller mestringssygeplejersken til hjælp og sparring. Overvej specifik §83a forløb APV Udarbejdes elektronisk i Nexus og i samarbejde med borgeren i forbindelse med opstartsmødet. Tag en tablet med ud til borgeren. Efter udfyldelsen gives AMR besked via Opgave i Nexus. Efterfølgende giver AMR besked til leder via Opgave i Nexus. APV skal derefter revideres ved ændringer og minimum hvert tredje år. Dette er alles ansvar. Hjælpemidler Sikre de nødvendige hjælpemidler er til stede i hjemmet og de nødvendige instrukser til hjælpemidler er tilgængelige. Dette er alles ansvar. Ekstra depot på Jebjerg Plejecenter bruges udenfor hjælpemiddels åbningstider. Kontakt Jebjerg Plejecenter på: tlf. 99 15 64 30. Husk at pårørende selv skal hente hjælpemidlerne. Pårørende Skab et samarbejde med de pårørende efter aftale med borgeren. Lyt, støt og vejled de pårørende. Sikre kontaktoplysninger på pårørende. Oplys omkring pårørende vejleder, som tilbydes af Skive Kommune, hvis det skønnes nødvendigt. PårørendevejledningKontakt sygeplejerskens opgaver ud over ovenstående og i samarbejde med sygeplejerskekollegaer Vær synlig for de borgere og pårørende som modtager sygepleje. Aftal evt. med borger og kollegaer at aflægge besøg i hjemmet. Kontaktsygeplejersken er tovholder i borgerforløb med komplekse problemstillinger af fysisk, psykisk og social karakter. Er ansvarlig for evt. at samle relevante samarbejdspartnere til drøftelse/sparring/borgerkonference i konkrete problemstillinger. Vær synlig for øvrige samarbejdspartnere. Det er kontaktsygeplejerskens ansvar at udføre, lede, formidle og udvikle sygeplejen hos den enkelte borger. Herunder: Sikre udarbejdelse af sygeplejefaglige udredninger. Planlægning og tilrettelæggelse af sygeplejen (justering, kontinuitet, opfølgning) i samarbejde med teamkoordinator. Arbejde målrettet med kompetence, udvikling og delegering (SOSU -gruppen). AnsvarLedelsen Er ansvarlig for at medarbejderen er instrueret og oplært i opgaven. Medarbejderen Er ansvarlig for at udføre opgaven jf. instruksen. Udvise omhu og samvittighedsfuldhed. Ansvarlig for at frasige sig opgaven, hvis pågældende ikke ser sig i stand til at udføre den forsvarligt. Udarbejdelse af instruks og revision Gældende fra: Marts 2024 Sidste revisions-dato: Næste revisionsdato: Marts 2028 Udarbejdet af: Områdeleder Inga Jeppesen Leder af hjemmeplejen: Susanne Brogaard Godkendt af: